Kesan proses penyampaian produk atau perkhidmatan kepada pengguna.

Kesan Teknologi Pemasaran Produk Kreatif

Maksud
pemasaran ialah,

We Will Write a Custom Essay Specifically
For You For Only $13.90/page!


order now

“Pemasaran
adalah aktiviti, set institusi dan proses untuk mewujudkan, berkomunikasi,
menyampaikan dan bertukar tawaran yang mempunyai nilai untuk pelanggan,
pelanggan, rakan kongsi dan masyarakat pada umumnya.”


American Marketing Association

“Pemasaran
adalah proses sosial di mana individu dan kumpulan mendapatkan apa yang mereka
perlukan dan inginkan melalui mewujudkan dan menukar pdoducts dan nilai dengan
orang lain.”

-Philip Kotler

 

Pemasaran adalah “Proses
pengurusan yang bertanggungjawab untuk mengenal pasti, mengantisipasi dan
memuaskan keperluan pelanggan dengan menguntungkan.”

-The Chartered Institute
of Marketing

 

Pada
masa kini, komunikasi pemasaran secara tradisional telah menurun malah cara
baru dalam dunia pemasaran mempunyai perkembangan yang signifikan. Cara baru
dikenali sebagai pemasaran digital iaitu pemasaran melalui internet. Pemasaran
digital menggabungkan faktor-faktor psikologi, humanistik, antropologi dan
teknologi akan menjadi medium baru kapasiti, interaktif, dan multimedia yang
hebat. Hasilnya adalah era interaksi baru antara pengilang, pengantara pasaran,
dan pengguna. Sebelum memahami tentang pemasaran digital, ia harus difahami
tentang apa yang dimaksudkan dengan pemasaran. Pemasaran adalah proses
penyampaian produk atau perkhidmatan kepada pengguna. Pemasaran berasaskan
digital akan memberikan gambaran keseluruhan bagaimana prosesnya sebahagian
atau sepenuhnya digabungkan menjadi bentuk hubungan baru dengan pengguna
melalui Internet. Ini merupakan satu kejayaan untuk membina hubungan dengan
pengguna menerusi media baru. Namun, pemasaran seni yang dibuat melalui
internet menjadi lebih sukar berbanding pemasaran yang dilakukan secara biasa.
Hal ini kerana, pemasaran seni melalui internet memerlukan kemahiran yang
tinggi bagi menarik minat pelanggan. Bentuk pemasaran digital boleh melalui
blog, web, e-mel dan perkhidmatan lain. Melalui perkhidmatan ini, terdapat
pertukaran maklumat dari kedua-

dua
pengeluar dan pengguna. Pemasaran yang dilakukan di internet juga harus memberi
keyakinan kepada para pelanggan tentang produk yang dipasarkan. Hal ini kerana,
sesetengah masyarakat kemungkinan tidak mempercayai pemasaran yang dibuat di
internet. Sesetengah masyarakat akan risau barang yang ditempah melalui
internet tidak memenuhi kriteria seperti mana yang dikehendaki oleh mereka.
Berbanding pula dengan pemasaran produk biasa yang dipasarkan secara biasa.
Pemasaran ini memberi peluang kepada pelanggan untuk melihat sendiri dan
menyentuh produk secara langsung. Pengguna juga dapat berkomunikasi dengan
pemasar secara langsung bagi mendapatkan maklumat lebih lanjut. Di samping itu,
melalui pemasaran di internet mendapat tindak balas  pengguna dengan cepat serta syarikat dapat
memahami kemahuan dan kehendak pengguna. Ini bermakna membantu mempercepat
inovasi dalam syarikat. Kelebihan media baru berbanding tradisional akan
memberi peluang baru untuk pembangunan dunia pemasaran.

 

Produk

Internet
sedang mengubah produk dan perkhidmatan yang tersedia dengan cara yang besar. Dalam
perkhidmatan profesional, internet membolehkan firma untuk membangunkan produk
‘dibungkus’ baru. Menggunakan intranet bermakna pelanggan tertentu boleh
diberikan akses kepada sistem dalaman syarikat yang kedua-duanya menambah nilai
dan menjadi pelanggan tetap.

Harga

Internet
membolehkan banyak maklumat diperoleh dengan mudah oleh pelanggan. Satu kesan
sampingan ialah lebih mudah untuk pelanggan membandingkan harga sesuatu produk
seterusnya mewujudkan persaingan harga sengit antara pembekal. Penggunaan
sistem komputer untuk mengurangkan masa dan usaha yang terlibat dalam
menghasilkan dan menyampaikan produk dan perkhidmatan bermakna pembekal boleh
menambah margin mereka atau menawarkan perkhidmatan yang sama pada harga yang
lebih rendah. Komoditi juga berlaku di mana produk dan perkhidmatan baru
ditawarkannya melalui teknologi dengan harga yang lebih rendah. Bayaran dalam
talian (melalui kad kredit) menjadikannya lebih mudah untuk pelanggan dan boleh
membuat pengumpulan wang lebih pantas dan lebih murah untuk pembekal dan sekali
lagi meningkatkan kemungkinan pengurangan harga. Namun, internet boleh
menjadikannya lebih sukar untuk menawarkan harga diskriminasi (iaitu harga yang
berbeza untuk kumpulan pelanggan yang berbeza).

Tempat

Internet
merupakan sumber maklumat yang hebat. Internet membolehkan anda untuk mengikuti
aktiviti pesaing dan pelanggan anda. Pemilihan dan kaji selidik dalam talian
boleh menghasilkan sejumlah besar maklumat tambahan mengenai pelanggan anda. Ini
juga bermakna bahawa lebih sukar untuk mengekalkan sebarang bentuk pembezaan
apabila perkhidmatan dan pendekatan anda jelas untuk semua termasuk pesaing anda
untuk melihat. Internet juga membolehkan anda mencapai penyebaran geografi yang
lebih luas daripada sebelumnya. Internet menjadikan pasaran lebih banyak dan membolehkan
pemain yang lebih kecil bersaing dengan pemain besar dan pesaing luar negara
untuk memasuki pasaran baru dengan mudah.

Promosi

Dalam
hampir setiap bidang promosi seperti pengiklanan, pemasaran langsung, jualan
peribadi, perhubungan awam, CD Rom, laman web dan interaktiviti membuat
perubahan mendasar dalam cara kerja pemasaran. Sebagai contoh:

 

                   
i.           
Pengiklanan

Anda memerlukan laman web walaupun
hanya sebagai risalah dalam talian. Anda perlu mengiklan untuk mendapatkan lalu
lintas ke laman web anda. Anda boleh memberikan alamat web dalam iklan untuk
memberikan maklumat lanjut atau untuk mendapatkan maklumat dan pesanan
pelanggan. Televisyen digital dan revolusi penyiaran (termasuk TV web)
menjadikan pengiklanan besar-besaran praktikal dan berpatutan untuk syarikat
yang lebih kecil daripada sebelumnya. Ada pelbagai media pengiklanan baru yang
kini tersedia seperti poster elektronik, kios maklumat, iklan sepanduk,
penyertaan direktori dalam talian dan lain-lain. Interaksi dan multimedia juga
mencabar pengiklanan iklan kreatif.

 

 

                 
ii.           
Pemasaran langsung

Teknologi pangkalan data
sejajar dengan percetakan digital jangka pendek bahan-bahan promosi warna penuh
mempunyai kesan dramatik pada mel langsung. Senarai e-mel menjadikannya lebih
mudah untuk mempunyai komunikasi yang lebih teratur dan fokus dengan pelanggan
dan klien utama. Penggunaan pusat panggilan dan telefon suara dibantu komputer
menulis semula buku mengenai perkhidmatan pelanggan. Pemasaran kebenaran adalah
di mana pelanggan memberikan maklumat mengenai keperluan dan keutamaan mereka
dan bersetuju dengan pembekal menggunakan maklumat ini untuk aktiviti pemasaran
selanjutnya.

 

               
iii.           
Perhubungan Awam

Risalah dan penerbitan
kini elektronik, interaktif dan sesuai dengan keperluan dan kepentingan khusus
pasaran kecil dan juga individu. Pelanggan memutuskan apa maklumat yang mereka
perlukan dan apa perintah supaya beberapa peringkat kawalan pembekal hilang. Reka
bentuk dan penerbitan mengurangkan keperluan dan kos pereka dan pencetak yang
mahal dan sayangnya, reka bentuk yang baik menjadi jarang kerana lebih amatur
cuba tangan mereka. Program komunikasi pelanggan lebih mudah dikendalikan
melalui penggunaan e-mel dan komunikasi elektronik yang juga mengurangkan kos
penghantaran. Hubungan media boleh dipertingkatkan dengan menyediakan maklumat
latar belakang dan siaran berita di laman web. Persekitaran internet telah
menghasilkan pelbagai media tambahan untuk kandungan yang baik.

 

               
iv.           
Penjualan

Mereka yang ditugaskan
menjual boleh menggunakan internet untuk menjalankan penyelidikan pantas ke
prospek. Pembentangan elektronik boleh disesuaikan dengan mudah dan
dibentangkan di meja atau jauh (melalui e-mel atau teleconference). Pangkalan data telah merevolusikan sistem
pelanggan dan pengurusan hubungan dan keberkesanan dan penyeliaan kakitangan
jualan lapangan.

 

 

 

                 
v.           
Promosi jualan

Penggunaan simulasi 3D dan realiti
maya bermakna anda tidak lagi perlu mewujudkan ruang pameran sebenar. Pemberian
hadiah sering dijadikan teknologi (mousemats,
screen savers, perisian percuma dan
sebagainya).

 

Kesan teknologi pemasaran kepada
muzik

Perkembangan
teknologi komunikasi yang sangat pesat menhasilkan inovasi baru yang bertujuan
untuk memenuhi keperluan dan memudahkan manusia. Inovasi baru dalam bidang
muzik adalah muzik digital. Dengan format digital MP3, AAC atau WAV mula
tersebar luas. Sebilangan besar pemain muzik digital yang menyokong format ini
mencipta era baru muzik digital.

Industri
muzik merupakan sebuah industri yang berkembang dengan pesat. Namun terdapat
beberapa kelebihan dan kekurangan melalui teknologi pemasaran ini.
Kelebihannya, muzik dapat disampaikan dengan cepat kepada para pendengar.
Melalui kuasa viral sekarang, perkara yang baru terjadi sepantas kilat menjadi
bualan orang ramai. Penyampaian sesuatu produk dapat dilakukakn dengan mudah
dan cepat melalui pemasaran teknologi. Sebagai contoh, kejayaan pemasaran
digital telah dibuktikan oleh kumpulan indie di UK, Artics Monkeys yang menjual album pertama sebanyak 300,000 salinan
dalam minggu pertama selepas pembebasan album. Mereka menggunakan rangkaian
Internet untuk memperkenalkan album pertama mereka. Arctics Monkeys membina fanbase
dengan memperkenalkan CD demo melalui laman papan pesanan, blog dan muat turun
muzik sehingga akhirnya mereka dikontrak oleh salah satu label iaitu Domino
Record.

Namun,
terdapat kekurangannya iaitu perkongsian lagu secara haram. Seperti CD dan MP3
yang dirakam dijual secara percuma di beberapa tempat, web yang menyediakan
muat turun percuma dan budaya yang merasa bangga jika anda hanya mendapatkan
mp3 dari album terbaru yang sedang hits
di pasaran. Bayangkan, album baru yang dilancarkan oleh band dua hari yang lalu
tetapi harini lagunya sudah boleh dimuat turun di internet. Artis muzik tidak
boleh bergantung pada hasil jualan album. Mungkin hanya kontrak dan beberapa
konsert di beberapa stesen televisyen dan konsert di beberapa tempat yang
mereka dapat untung lebih banyak. Sudah banyak

 

syarikat
yang muflis disebabkan oleh pengeluaran cetak rompak, akses mudah untuk
mendapatkan MP3 secara percuma meskipun sudah banyak produk CD yang telah
dikeluarkan.

 

Kesan teknologi pemasaran kepada
filem

Perkembangan
industri perfileman di Malaysia semakin meningkat. Industri filem harus berdiri
sebagai sebuah industri yang mencapai peningkatan dalam pasaran dagangan ekonomi
iaitu  berasaskan kepenggunaan dan penontonan
khalayak perdana bagi terus mengekalkan industri ini sebagai sebuah industri
yang relevan dan dan mampu memainkan peranan dalam sebuah negara membangun
seperti Malaysia. Namun, sifat filem merupakan salah satu bentuk seni yang
pastinya akan menimbulkan conflict of
interest. Apabila filem bersifat sebagai sebuah produk seni, pastinya
bercanggah dengan kehendak pasaran semasa yang berorentasikan budaya popula. Terdapat
dua pendekatan yang sering digunakan oleh para penggiat dalam pemasaran produk
kreatif. Pertama adalah dengan pendekatan berasaskan produk. Melalui pendekatan
ini, karyawan kebiasaannya akan menghasilkan produk seni mengikut kehendak seni
dan kehendak sosial. Setelah produk disiapkan, tenaga pemasaran pula akan
merancang rangka kerja pemasaran termasuklah sasaran khalayak, kaedah promosi
dan publisiti. Hal ini sebenarnya untuk pendekatan pemasaran seni yang paling
mesra karyawan dan diamalkan terutamanya dalam kalangan penulis dan pelukis.
Tidak dinafikan lagi banyak karya agung dalam sejarah dilahirkan daripada
pendekatan ini yang lebih disukai  karyawan tulen. Pendekatan kedua adalah berasaskan
permintaan. Dengan pendekatan ini, karyawan akan melihat kepada trend permintaan
dalam pasaran mahupun pelabur mengikut kemahiran dan kreativiti mereka.
Pendekatan ini pastinya membawa risiko ke tahap paling rendah, terutama bagi produk
yang melibatkan pelaburan yang besar. Kedua-dua pendekatan ini mempunyai pro
dan kontra yang tersendiri, bergantung juga kepada sudut pandang setiap
individu. Dalam bidang filem yang melibatkan hasil kerja secara kolaborasi dan
yang memerlukan peruntukkan kewangan yang besar dalam produksinya adalah sukar
bagi pengarah filem mendapat peluang untuk mengaplikasi pendekatan yang pertama.
Pembikin filem mempunyai kuasa untuk memilih pendekatan yang ingin diaplikasi
dalam penerbitan mereka. Apa yang penting adalah mereka menyedari rasional
setiap pemilihan mereka dan pastinya tidak dapat mengelak dari merujuk objektif
sesebuah penerbitan tersebut dilaksanakan. Industri filem Malaysia adalah
sebuah industri berpotensi. Sesuai sebagai sebuah industri kreatif yang tidak
`mati` dan tidak statik, industri filem harus sentiasa menerima pembaharuan dan
bersedia diberi penafsiran semasa dalam segala hal.

Kejayaan
dan kegagalan sesebuah filem bergantung kepada tiga faktor utama iaitu
kandungan, pemasaran dan penjadualan, itulah pandangan Persatuan Penerbit Filem
Malaysia (PFM). Presidennya, Datuk Norman Abdul Halim, berkata penonton dilihat
lebih cenderung memilih sesuatu judul berdasarkan genre, barisan pelakon,
pengarah, syarikat produksi dan jenama filem terbabit. Terdapat beberapa kesan
baik teknologi pemasaran kepada filem. Melalui teknologi pemasaran media sosial
seperti Facebook, Instagram dan Twitter serta laman-laman blog dapat
menyebarkan maklumat dengan pantas. Seperti ‘trailer’ sesebuah filem selalunya
akan dihebahkan di laman yang paling popular dan mempunyai penonton yang paling
ramai iaitu Youtube. Penonton dapat mengetahui info dengan pantas melalui
teknologi canggih sekarang. Hal ini dapat menaikkan keuntungan sesebuah produk
seperti filem. Kesan buruknya pula, kewujudan filem cetak rompak berpunca
daripada perkembangan teknologi. Kewujudan filem cetak rompak ini adalah
berkaitan dengan undang-undang yang tidak mampu menghalang serta mengawal
aktiviti tersebut. Aktiviti filem cetak rompak merupakan fenomena yang bukan
sahaja mengancam survival industri video dunia, malah hampir membunuh industri
filem terutama bagi negara yang mana industri filem sedang membangun. Di
samping itu juga memberi kesan secara tidak langsung hingga menyebabkan
kerugian yang besar kepada mereka yang terlibat dalam industri ini. Bagi negara
yang menjadi pengeluar utama filem dan video seperti Amerika Syarikat, India,
Britain dan Perancis, cetak rompak dikatakan telah menjadi satu ancaman yang
besar kepada industri dan ekonomi. Filem yang dihasilkan secara cetak rompak
merupakan filem yang tidak tulen dan dibuat salinan atau dicetak tanpa
kebenaran pemegang hak cipta karya tersebut.

Industri
filem telah berperang dengan cetak rompak semenjak kemunculan awal filem lagi.
Tindakan yang diambil bukan sahaja melibatkan aplikasi kemajuan teknologi malah
pengedaran strategi yang lebih berkesan juga dilaksanakan bagi menghalang
kemasukan pencabulan hak cipta. Pelbagai kempen kesedaran telah di war-warkan
yang menghebahkan tentang keburukan kualiti filem cetak rompak. Terutama dari
sudut gambar yang tidak memuaskan dan kualiti bunyi yang teruk serta bahaya dan
kesan dari pelanggaran terhadap undang-undang hak cipta. Kini industri filem
terpaksa berdepan pula dengan perkembangan teknologi internet yang membolehkan
aktiviti cetak rompak menjadi lebih cepat, popular dan meningkat. Jika secara
tradisi filem dicetak rompak menggunakan VCD/DVD kini perkembangan teknologi
telah mengubah tatacara filem dicetak rompak yang mana industri filem di negara
tersebut berhadapan dengan aktiviti filem cetak rompak melalui muat turun dari
Internet yang lebih pantas dan boleh dilakukan dari rumah sahaja. Biarpun
perkembangan teknologi banyak memberi implikasi yang positif namun demikian
berdasarkan penelitian faktor ini merupakan penemuan yang paling menonjol dalam
temu bual yang dijalankan. Antara petikan-petikan temu bual tersebut:

“sekarang
untuk filem Melayu selalu keluar di You Tube. Jadi ini merupakan punca juga
kepada kemajuan filem cetak rompak”.

Sistem
televisyen berbayar juga turut membawa kepada persaingan dalam aktiviti ini
yang mana selain dari digunakan secara sah oleh khalayak terdapat juga aktiviti
merakam dari penayangan filem di stesen ini dan mencetak serta diedarkan di
pasaran.

“Yang
satu lagi tu contoh Astro, Maxis, Unifi now dia punya kabel TV yang fiber optic
yang ada di rumah, you boleh buat video on demand, dan movie on demand, so lagi
bagus, Cuma you bayar sebulan berapa banyak you can do it dan you boleh watch
on the go, dan boleh tengok di mana-mana, so people will go on for that”.

Perkembangan
teknologi turut mengubah kaedah penghasilan filem yang mana jika sebelum era
perkembangan ini, proses penghasilan filem memerlukan ruang yang besar dan
mesin yang mengeluarkan bunyi yang bising. Namun demikian, kini hanya mempunyai
sebuah alat perakam yang kecil dan senyap dapat merakam keseluruhan adegan
dalam filem dengan cepat malah dengan kualiti yang baik.

“Kebanyakan
mereka ambil dari filem di panggung. Mereka rakam di panggung, sebab kalau
cerita Inggeris, bukan sahaja di sini ditayangkan, tetapi di panggung luar
negara pun ada ditayangkan. Filem cetak rompak, master itu pun ada datang dari
luar negara. Mereka download dalam internet. Sebab kalau pemegang hak cipta
yang asal tidak menayangkan filem mereka di panggung, bagaimana filem ini boleh
dicetak rompak atau maksud saya boleh ada di Internet. Mana Internet ini dapat source
kalau ianya tidak ditayangkan. Jadi mestilah mereka ambil atau rakam dari
panggung dan upload kan dalam Internet”

Kini
penggunaan intensif peralatan moden seperti telefon dan komputer riba
diperhebatkan dengan kemudahan akses kepada internet membolehkan khalayak untuk
menonton filem cetak rompak dan filem tidak bertapis tanpa halangan. Ini
membawa kepada rumusan bahawa perkembangan teknologi boleh mendatangkan kesan
yang baik dan buruk.

Hasil
kajian menunjukkan bahawa faktor kewujudan aktiviti filem cetak rompak didorong
oleh faktor yang lebih menjurus kepada dasar dan perundangan yang dibentuk oleh
kerajaan. Namun perkembangan teknologi telah ‘membantu’ fenomena filem cetak
rompak dan filem tidak bertapis menjadi lebih berleluasa. Dengan perkembangan teknologi
yang membolehkan penghasilan VCD/DVD cetak rompak ini lebih pantas mengatasi
kepantasan pengeluaran di kilang dan kos penghasilan yang lebih minima.

 

Kesan teknologi pemasaran kepada
industri penerbitan buku

Perkembangan
teknologi yang berlaku sejak beberapa dekad yang lalu telah banyak mengubah
keadaan persekitaran industri penerbitan buku. Daripada format kandungan,
sehinggalah kepada proses penghasilan buku yang melibatkan penyuntingan,
perekaan, percetakan dan pengedaran, hampir kesemuanya telah berubah ke arah
berkomputer dan digital. Kewujudan e-buku sebagai contoh, telah menyebabkan
proses pembacaan, pembelian dan penyimpanan buku menjadi lebih mudah. Kesannya,
di beberapa buah negara maju, pembacaan melalui e-buku semakin berkembang dan kewujudan
peranti-peranti elektronik seperti telefon pintar dan peranti yang khusus untuk
pembacaan juga didapati banyak mempengaruhi keinginan seseorang itu untuk
membaca. Dari segi proses penghasilan buku pula, perkembangan teknologi digital
dilihat telah mengubah keadaan operasi dan pengurusan kandungan, termasuk
aktiviti yang berkaitan dengan penjualan dan pemasaran buku. Pemasaran buku
menerusi dalam talian juga turut berkembang pesat dengan wujudnya Internet dan
media sosial. Perubahan yang berlaku kesan daripada perkembangan teknologi ini
dilihat membawa cabaran-cabaran baharu. Penurunan yang agak signifikan dalam
penjualan buku kesan daripada munculnya kedai-kedai buku dalam talian seperti Amazon
dan Barnes & Noble, peningkatan permintaan terhadap format
kandungan berbentuk digital sebagai alternatif kepada kandungan yang berbentuk
cetak dan juga kewujudan percetakan digital yang membolehkan buku dicetak dalam
kuantiti yang sedikit mengikut kehendak pelanggan telah menjadikan keadaan
pasaran buku lebih kompetitif. Rantaian pengeluaran dan nilai penerbitan buku
juga tidak lagi sama seperti sebelum ini dengan munculnya pemain-pemain baharu
yang kuat, seperti Amazon, Google, Apple, Sony dan Samsung
menguasai pasaran.

Teknologi
sangat penting bagi sesebuah organisasi media kerana proses penghasilan
sesebuah produk media, yang merangkumi proses pengeluaran, pengedaran, termasuk
bentuk kandungan media itu sendiri sangat bergantung kepada teknologi.
Perubahan yang berlaku di dalam industri seperti buku, muzik, surat khabar dan
televisyen umpamanya, sememangnya banyak dipengaruhi oleh perkembangan dan
kemajuan yang dibawa oleh teknologi. Perkembangan Internet sememangnya
merupakan antara topik utama yang sering dibincangkan dalam kajian-kajian yang
berkaitan dengan kesan teknologi terhadap industri media. Mula dicipta untuk
tujuan bertukar maklumat tekstual, kewujudan Internet telah selama-lamanya
mengubah gaya hidup manusia. Kemunculan ‘World Wide Web’ sebagai contoh telah
memberi kelebihan visibiliti kepada syarikat-syarikat yang menjalankan aktiviti
perniagaan yang mana mereka boleh membina laman web mereka sendiri untuk
menarik minat dan mudah untuk berhubung dengan pengguna. Kesannya, ini
memudahkan mereka untuk membina dan meningkatkan pembangunan jenama bagi
perniagaan mereka. Internet menjadi salah satu saluran yang terpenting untuk
penyebaran maklumat selain digunakan secara meluas untuk aktiviti komersial dan
bukan komersial. Menurut Amazon, menjual
secara dalam talian memberikan kelebihan kepada mereka dari segi mereka mampu
untuk menawarkan tajuk yang pelbagai kepada pelanggan tanpa perlu bimbang
tentang stok dan juga memudahkan pelanggan untuk mencari dan mendapatkan
maklumat dengan lebih lanjut lagi berkenaan dengan buku-buku yang mereka
minati. Dengan semua kelebihan tersebut, Amazon
berjaya mengurangkan beberapa kos operasi dalam perniagaan mereka, terutamanya
kos yang berkaitan dengan inventori, penyimpanan stok, termasuk kos pekerja. Secara
umum, penjualan melalui dalam talian dilihat mampu memberikan kelebihan kepada
penjual buku. penjualan dalam talian mampu mengukuhkan kedudukan mereka di
dalam rantaian pengeluaran dan nilai industri buku, dan juga meningkatkan
perkhidmatan perniagaan mereka dengan pelanggan. Dan dari sudut pelanggan pula,
kewujudan saluran pembelian dalam talian mampu memberikan kelebihan kepada
mereka, dari segi mengurangkan kos dan masa untuk mencari dan memilih buku-buku
yang diminati, termasuk juga membolehkan mereka untuk membuat perbandingan dari
segi kandungan dan harga. Namun, menurut mereka, terdapat juga kelemahan
penjualan secara dalam talian. Mereka menyatakan antara yang jelas ialah
pelanggan tidak dapat untuk memeriksa terlebih dahulu keadaan fizikal buku
sebelum membelinya dan jika buku yang dibeli adalah dalam bentuk bercetak,
pelanggan juga perlu menunggu untuk tempoh masa tertentu sebelum memilikinya.
Walaupun mempunyai kelemahan-keleman tersebut, trend pembelian secara dalam
talian dilihat semakin berkembang dan merupakan antara pilihan utama mereka
yang tinggal di bandar-bandar.

Kesimpulan

Perkembangan
teknologi mempengaruhi perubahan yang berlaku di dalam industri muzik, filem
dan juga penerbitan buku. Kemajuan teknologi terutamanya selepas kemunculan
Internet banyak memberi kesan kepada persekitaran strategik industri kreatif
dengan mewujudkan trend-trend baharu. Kewujudan saluran-saluran penjualan dalam
talian juga turut mempengaruhi trend penjualan produk kreatif. Antara trend
dalam pemasaran produk kreatif di Malaysia ialah melalui platform media sosial
seperti WhatApps, Facebook, Instagram dan banyak lagi. Kelebihan yang ada pada
platform-platform ini banyak membantu meningkatkan pendapatan syarikat-syarikat
produk kreatif. Perancangan pemasaran yang strategik dengan mengambil kira
perkembangan teknologi semasa sangat diperlukan dalam memastikan kelangsungan
perniagaan di dalam industri kreatif.